Isnin, 24 September 2012

Akibat Nak Nampak Lebih Comel Dengan Kanta Lekap Yang Comel



Sekarang ni pemakaian contact lens da jadi trend anak-2 muda kita, tapi tak kurang juga anak-2 tua yang memudakan diri turut serta dalam bidang pemakaian lens ni.. Dan di pasaran pun sekarang ni berlambak-2 lens dijual dengan corak pelbagai yang comel-2 belaka, dah tu murah lagi..

Tak dinafikan, contact lens bercorak ni membuatkan kita kelihatan lebih comel dari biasa walaupun hakikatnya bila kita tak pakai lens nampak tak comel. Betul lah kata pepatah melayu, "dari mata turun ke hati".. Hehehe.. :-p

Tapi sedarkah kita? Dalam ketaksuban kita untuk kelihatan lebih menarik, ada segelintir pihak yang cuba mengambil kesempatan. Menggunakan bahan berkualiti rendah dan memudaratkan untuk mengaut keuntungan lebih.

Ini hal benar yang terjadi bila ada pengguna lens yang mengalami kerengsaan pada mata dan ada sebahagiannya mengalami kebutaan sementara (Syukur tak buta terus).

Ya, mesti ada yang fikir sebab mungkin mereka tak basuh lens tu guna cecair pencuci khas untuk lens kan? Tapi sebenarnya apa yang terjadi adalah bahan pewarna yang digunakan untuk mencorakkan lens itu mudah luntur, biasalah bahan tak berkualiti kan..

Bukanlah niat TTV untuk melarang korang guna contact lens yang comel-2 tu. Cuma TTV nasihatkan agar korang berhati-2 bila membeli, pastikan lens itu dibeli dari pengedar yang sah dan lebih baik beli dari kedai yang khusus menjual cermin mata dan lens. ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan